Telecombedrijven hebben al jaren last van de opmars van mobiel internet, omdat hun klanten daardoor minder zijn gaan bellen en sms’en. 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceerde dinsdag nieuwe cijfers over de telecomsector. Daaruit blijkt dat het gebruik van mobiel internet in 2013 verder is toegenomen.

Van de 12- tot 75-jarigen in Nederland gebruikte vorig jaar 72 procent zijn of haar mobiele telefoon om te internetten, tegen 61 procent een jaar eerder.

Inkomsten telecombedrijven onder druk

Maar de inkomsten uit mobiel dataverkeer zijn bij lange na niet voldoende om de dalende inkomsten uit bellen en sms’en te compenseren.

In het derde kwartaal van 2013 daalde de omzet in de telecomsector volgens het CBS met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

In de laatste 19 kwartalen zag de telecomsector in slechts vijf daarvan de omzet groeien, zie de onderstaande grafiek (klik voor vergroting).

telecomsector

De omzet daalt niet alleen doordat we minder bellen en sms'en, consumenten zijn ook tuk op goedkopere abonnementen voor mobieltjes. Grote telecombedrijven als KPN, Vodafone en T-Mobile zagen in het derde kwartaal hun aandeel in de markt voor mobiele telefonie-abonnementen dalen.

De grote winnaars waren aanbieders van goedkope abonnementen, waarbij vaak alleen een simkaart wordt verstrekt. Zo verdubbelde Tele2 zijn marktaandeel bijna tot 7 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl